Gezocht: ondernemers die wat te vertellen hebben over LIEFDE!

Liefde voor klanten. Liefde voor ondernemen.
Ik ga er een BOEK over schrijven. (mijn tweede boek is net afgelopen zaterdag verschenen) 

En daarbij heb ik jou ONDERNEMER nodig! ! 

Laat je je graag interviewen over de grenzen van de liefde voor jouw klanten?

Want tot hoever reikt die liefde? Alleen als er geld in het laatje komt, of er een andere uitwisseling is? Ok, je wilt er best wel even op wachten, maar hoe lang, waar ligt de grens?
En wat als je beste klant naar de concurrent gaat, hoe lang blijf je dan nog van hem houden? Of is het gewoon simpelweg een zakelijke relatie en is dat ‘houden van je klanten’ simpelweg een overdreven statement? 
Hoe lang blijf je trouw aan klanten? Zolang ze geld in het laatje brengen of ook als de klant er mee stopt?
Hoe zit het dan met jouw liefde voor klanten? Is de liefde dan niet een beetje dood? Of kun je de liefde voor de klanten uit de dood laten herrijzen? 
Hoe lang mogen jouw klanten blijven zeuren? 
Of heb je ‘tactieken’ geleerd om daar effectief mee om te gaan?
Is dat niet manipuleren? Ben je daar dan meester in geworden, in het kader van ‘Alles Voor de Klant?”
En mogen klanten die de meeste omzet bij je halen, alles met je doen? 

Kun je de liefde voor je klant faken als je denkt een de deal van de eeuw te maken?
Ben je bereid alles voor je klanten te doen? Maar prostitueer je jezelf dan niet?
Je reageert op ‘maat’ naar klanten. Is dat niet manipuleren? En beter nog, ga je niet over je eigen grenzen heen?
Het thema politiek vermijd je met klanten. Stel je voor dat je een klant verliest omdat hij/zij aan de andere kant van het spectrum zit… Je blijft keurig in het midden. Verloochen je jezelf niet, of zet je een deksel op jezelf expressie? 

Ik ben op zoek naar voorbeelden uit de praktijk.
Welke ondernemer durft? 
Ik kan 20 ondernemers interviewen. En ik ga het bundelen in een boek.
Ben je ondernemer? Geef je leiding aan een team? En hebben jullie klanten? Dan kom ik graag met je in contact.
Ook heel goed voor je profilering, je authenticitieit en je klanten:)

Van dit soort filmpjes word ik altijd heel zenuwachtig….

Meer! Meer! Sneller ! Pas op je verliest je productiviteit!

Ik krijg een heel zenuwachtig gevoel als ik kijk naar dit filmpje van Jordan Peterson. Over hoe we onze uren verspillen. En dat we met ons allen veel productiever kunnen zijn.

Wat mij betreft gaat het niet over sneller en meer.
Maar over effectiever zijn. Dat doe je door bewust te zijn. Productiever zijn is vooral een bewuste handeling maken. En absoluut niet harder en meer werken. Want dat is een race naar de bodem. En zoals Peterson zegt: “ er zijn 7 miljard mensen - ik denk nu bijna 8 miljard?- in de wereld”

Met wie connect je en wat breng je?

Netwerken en Personal Branding


Schermafbeelding 2019-09-05 om 11.28.03.png

IMAGOALS

Coming soon to a theatre close to you: your phone


Je kunt er veel over lezen.

Je kunt een live cursus doen.

Je kunt een online cursus doen.

Je kunt zien waar het schip strandt als het aan om hoe je effectief netwerkt en hoe je jezelf goed neerzet. Trial and error, niet het meest effectief.

En…. je kunt in november ook online deelnemen aan ons platform IMAGOALS waarbij je alles leert over hoe je moet groeien in je personal brand & netwerk skills zodat je geen betalende klanten meer misloopt.

Met fijne filmpjes waarin wij onze kennis delen zodat je systematisch en ontspannen je personal brand neerzet en effectief netwerkt. Met uiteraard een fijne community!

In november gaan we lanceren. Maar het ziet er al zo gaaf uit dat ik het graag met je deel.

Appen kunnen we allemaal. Luisteren niet.

De meeste milennials sturen meer berichtjes dan dat ze echt met iemand praten. Een derde van jongeren stuurt meer dan 100 appjes per dag.

Luisteren, toch al zo ingewikkeld, wordt moeilijker als je minder live contact hebt. Net zoals we misschien wel schrijfles moeten krijgen omdat we minder met de hand schrijven, moeten we misschien wel luisterles krijgen. Echt luisteren is zo belangrijk is voor echt contact.
Luister even naar Celeste Headlee als je hierin beter wilt worden. (En doe er dan niet tegelijkertijd even iets anders bij, want multitaksen werkt niet.)

En ja, we praten als mensen liever dan dat we luisteren. Omdat onze hersenen nu eenmaal sneller gaan en we graag onze mond open doen. Maar doen alsof er lijm op je mond zit helpt best.

Ik ben nu samen met Joella van der Boom bezig met de ontwikkeling van een online programma over hoe je kunt groeien in je personal brand & netwerk skills waardoor je geen betalende klanten misloopt.
Goed luisteren is daarin essentieel. Daar gaan we het natuurlijk over hebben.

PS en ja met appen kan een heleboel mis gaan. Verschrikkelijk veel. Maar daarover vertel ik in een ander blog.

Schrijf je in op de nieuwsbrief als je wilt dat ik je op de hoogte houd.

Het boek is naar de drukker!

Afgelopen week moest ik nog even de puntje op de i zetten, maar nu is er toch echt niets meer aan te doen: het boek wordt nu gedrukt, het levensverhaal dat ik voor Romy Meijering mocht opschrijven. Een heel bijzonder en intens levensverhaal wat mij het afgelopen half jaar behoorlijk heeft bezig gehouden.
De cover vind ik prachtig geworden met een fantastische foto gemaakt door Wilmar Boer van Beeldvoerders en een fraaie vormgeving door Maarten Bennis door Uitgeverij Bennis Unlimited.

Zaterdag 28 september wordt het eerste exemplaar overhandigd in Amsterdam.

Ik kijk er naar uit!

Cover Vrouw met 5 namen.jpg

Hoe zou jij dit nu noemen?

Echt Aandacht. Wij mensen krijgen er geen genoeg van.
Echte aandacht geven is dan ook een van de eerste lessen in het bouwen van betere relaties. Daar hoef je alleen maar de meester van Influence zelf voor de lezen, Robert Cialdini.

Maar hoé doe je dat nu precies? Jack Malcolm heeft er een mooi blog over geschreven.
Het komt neer op Appreciation, Elevation, Connection en Enlightenment. En hij heeft het weer van Valerie White, die een mooi boek geschreven heeft over First Impressions.
Ik heb mijn hoofd gebroken over de vertaling van die vier begrippen in iets Aantrekkelijks Nederlands, zonder als een Nederlandse dominee te gaan klinken.
Ik kom er niet uit. Wil je mij helpen?

Komt het omdat wij niet van die mooie zelfstandige naamwoorden hebben? Het wordt snel zwaar en saai en vooral erg significant. Hoe zou jij Appreciation, Elevation, Connection en Enlightenment vertalen in lekker Nederlands?

En nog beter: hoe word jij een betere gever?

A good conversation is like a miniskirt

Ik las een stukje op twitter. Van een psychiater. Het viel haar op dat Twitter veel gebruikt wordt voor virtuele troost. En inderdaad, ‘gecondoleerd’ is soms trending. Onbekenden die elkaar virtueel condoleren. Ik vind het treurig.

Je zou denken dat dat een mooi effect is van social media. Maar het is maar virtuele troost.
Zou het komen omdat we geen echt contact meer met elkaar hebben?
Dat mensen niet meer echt naar elkaar kunnen luisteren en elkaar steeds minder live ontmoeten? In Amsterdam is bijna de helft van de mensen eenzaam. In Nederland gaf 43% aan zich eenzaam te voelen, waarvan 10% zeer ernstig.

Hoe doe je dat, luisteren, naar elkaar? Of begin jij een gesprek met “ ja maar ik…’”of ‘‘dat heb ik ook! …. ” Het is funest voor een echt contact en het uitbreiden van je netwerk.
Luister eens naar Celeste Headlee, zij geeft aan hoe je betere gesprekken met anderen kunt voeren. Belangrijk als je je netwerk wil uitbreiden en werkelijk contact wil creëren.

1 Niet multitasken. Leg je telefoon weg als je met iemand praat. En kijk hem haar in de ogen.
Je kinderen gaan weer van je houden. En je man of vrouw ook.

2 Stel open vragen. Neem een voorbeeld aan een goede journalist. Wie, wat, waar, wanneer en hoe. Zorg dat het geen kruisverhoor wordt, maar wees je ervan bewust dat mensen heel graag hún verhaal willen vertellen.

3 Go with the flow. Kijk waar het gesprek je brengt. Maar zorg er voor dat het gesprek geen oeverloos gezwam wordt. Babbelen. Zorg ervoor dat je aandacht blijft besteden aan wat de ander zegt.

4 Vergelijk jouw ervaringen niet met die van een ander. “Dat heb ik ook meegemaakt, maar dan erger.” Ik had een huisarts die dat zei. Daar moest ik dan heel erg om lachen. Maar het is treurig.

5 Wees kort. “A good conversation is like a miniskirt: short enough to retain interest, but long enough to cover the subject.” aldus Headlee. Te lang, en een conversatie wordt zeurderig.

Oh ja, en wil je bonuspunten verkrijgen? Zeur dan niet. Inderdaad, zoals in het liedje van Annie MG Schmidt.. Want niet is zo funest voor een relatie als doorzeuren.

En wil je de andere vijf punten horen van Headlee, luister dan naar haar TEDtalk.

Hoe zouden jouw gesprekken verlopen als jij morgen al één van deze opdrachten uit zou voeren?

"The world needs to hear your story "

Schermafbeelding 2019-07-10 om 11.51.48.png

“The world needs to hear your story. That’s the message I had for the students at the Gila River Indian Community in Arizona—one of the brightest, most resilient, most inspiring groups I’ve met. I have a feeling we’ll hear more from them in the years ahead.”
Kijk maar even hoe Michelle Obama dat zegt.

Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat iedereen van zijn echte verhaal ook zijn verhaal kan en wil maken. Vorige week sprak ik nog iemand die werkelijk een fantastisch verhaal heeft over waarom ze haar onderneming is gestart.

“Hoe vaak vertel je dat verhaal?” vroeg ik.
Niet vaak bleek. Want het is een verhaal wat heel persoonlijk is.
Toch is juist dát de reden dat ik dacht “ik maak een afspraak met je.”
Omdat ze een verhaal heeft dat blijft hangen, waar passie en kwaliteit in zit, en wat haar onderscheidt van anderen.

Hoe zit het met jouw verhaal?
Weet je wat je wil vertellen en hoe?
En hoe vaak deel je dat?

Ik ben een verhalenverteller.
Of dat nu in twee zinnen moet of in een boek.
Ik help je graag.

Het persoonlijke is niet politiek. Het is business.

IK SCHITTER.png

Ik heb net een uitnodiging verstuurd. Voor een presentatie van een boek dat ik geschreven heb.
En ik krijg de ene na de andere out of office reply. Heel irritant. Het is bedoeld als service van de mensen. “Ik ben er even niet.” Ja, so what? Ben ik daar, als relatie echt mee geholpen?
Dat was vroeger ok. In een ander tijdperk, de vorige eeuw.
Toen was ik ook verplicht de out of office aan te zetten.
Ik vergat dat altijd want ben niet zo van het automatiseren. Ik spreek over jaren negentig vorige eeuw.

Maar nu? Het is totaal ongepast.
24/7 gaat alles door.
En dan laat jij je beste klanten zitten? Dat kan toch niet meer.

Want waarom blijf je wel kijken op social media, laat je alles zien van je vakantie, ben je bezig mensen die je ontmoet misschien wel klant te maken, maar laat je je vaste klanten zitten en stuur je het bos in met een standaard antwoordje?
Ik vind het zelfs onfatsoenlijk.

Het persoonlijke is business
Hoe je antwoordt op mail. Hoe je niet antwoordt op mail. Hoe je eruit ziet. Hoe je mensen doorverwijst naar andere mensen. Met alles laat je zien wie je bent.
”Het persoonlijke is politiek”. Het is een statement uit de jaren zeventig.
Ik zou zeggen, het persoonlijke is business. Je kunt als ZZP’er gewoon niet niet antwoorden.

Natuurlijk wil je ook met vakantie.
Je kunt het oplossen door één keer per dag je mail door te lopen. Het belangrijkste eruit te vissen en die mensen te beantwoorden. Aandacht, oprechte aandacht vinden mensen fijn. Beantwoord de belangrijkste mail.
En alle andere mensen? Stuur hen een mailtje dat je er later op terug komt, als je terug bent van vakantie. Een persoonlijk antwoord.
En natuurlijk informeer je je beste klanten vooraf dat je met vakantie bent. Logisch.
En als je collega’s hebt? Zorg dat een collega je mail bekijkt.
Want mensen met een out of office reply het bos insturen is zo jaren negentig.
Zo ga je echt niet met je belangrijkste relaties om.

Hoera, ik mag met Profit First aan de slag!

Schermafbeelding 2019-07-08 om 13.23.29.png

Toeval staat niet.

Ik ben met Profit First aan de slag. De Nieuwe Boekhoudmethode. Onze accountant Eric Plantema is expert hierin. En ik ga de communicatie voor hem doen. Blogs schrijven enzo. Heel fijn!

Uiteraard heb ik zelf ook gedaan wat in het boek staat: een rekening openen waar je niet makkelijk bij kan, voor je winst. Dat doe je altijd als eerst, voordat je je leveranciers betaalt, je belasting en ga zo maar door.
Ik ben braaf en doe dat dan gelijk. Je winst eerst pakken.
Dit klinkt simpel, maar er zit een heel verhaal achter natuurlijk.

Niet toevallig hoorde ik vorige week een kennis van mij vertellen over hoe het ging met haar bedrijf. “2017 was prima” zei ze, “maar het hield niet over. 2018 ging heel goed. En in de eerste helft van 2019 heeft ze al meer omzet dan in heel 2018 bij elkaar.”

Hoe kwam dat vroeg ik? “Profit First”.

Die week was Maarten mijn partner, ‘toevallig’ ook een boek aan het lezen van de bedenker van de methode Mike Michalowicz. Ik moést elk ander boek nu opzij leggen van hem.
En Profit First gaan lezen. Dat heb ik ook gedaan.

Ik zei toch dat ik heel volgzaam ben?:)
Nee, ik ben altijd uit op het beste.

En nu doe ik de communicatie voor Profit First. Toeval bestaat niet.

Het maakt niet uit waarmee je je geld verdient. Het gaat erom hoé je er mee omgaat.
Wil je meer weten hoe ook jij eenvoudig je winst kan vergroten, dagelijks inzicht krijgt en de juiste keuzes maakt ZONDER naar cijfers te kijken? Schrijf je dan in bij Eric Plantema en je krijg direct de eerste twee hoofdstukken van het boek gratis te lezen.

Levensverhalen, ik hou ervan!

uitnodiging PDF romy voorkant.jpeg
definitieve uitnodiging Romy.jpeg

Het komt dichterbij, de boekpresentatie van het boek voor Romy dat ik geschreven heb. 
Haar levensverhaal. En wat voor een.....Ik schreef eerder dat als ik het verzonnen zou hebben, je het niet geloofd zou hebben.

Kon het niet een tandje minder? Nee.
Vijf namen heeft ze gehad.
En de naam 'Meijering' is haar gegeven door de Minister van Justitie. Niet voor niets, dat begrijp je, een nieuwe identiteit. En ze had er pas een aantal gehad...:(

Veel mensen willen hun levensverhaal opgetekend hebben. Maar het lukt ze niet. Het zit al decennialang 'in de pen'. En dan blijft daarbij. Heel erg jammer, want de mooiste verhalen hebben de mensen zelf.
Daar kan geen fictie tegen op. 
Nooit. 

Ik heb altijd enorm gehouden van biografieën. 
De eerste waar ik een traan om gelaten heb is 'Een man' van Oriana Fallaci. Ik was een jaar of 18/19. En was in Italië op vakantie. Ik kon niet anders dan doorlezen. Eten kon mij gestolen worden. En slapen ook. Alles eigenlijk. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven…
De biografie van Maria Callas was ook zo aangrijpend. 
Mijn eindscriptie bij mijn studie Nederlands ging ook over een biografie.

Ik ga morgen een manuscript lezen van iemand die ook zo'n prachtverhaal heeft. Althans dat verwacht ik. En dan gaat dat boek er komen ook. Want sommige verhalen moéten gewoon de wereld in .

Wat is een verhaal wat jou heeft aangegrepen?
Welke biografie moét ik lezen? 
Ik ben benieuwd. Laat mij weten. En neem gerust contact op als je jouw levensverhaal verteld wilt hebben.

By the way: bovenstaand uitnodiging is zo mooi gemaakt door Julia Lammers Vormgeving.

"Als je nog iemand kent, dan hoor ik het wel"

Schermafbeelding 2019-07-01 om 11.20.48.png

Hoe vaak zeg jij dit? Of iets als “ik zal aan je denken”.
En…. hoe vaak heeft het resultaat gehad?
Waarschijnlijk niet vaak.
Wees concreet in het vragen van een aanbeveling, een contact.

Dat moet je natuurlijk goed voorbereiden.

Je moet weten DOOR wie je wilt horen aanbevolen en BIJ wie.
En waarom nu juist bij deze persoon. En WAT wil je precies.

Ik bereid mij voor op meetings door na te gaan wie daar komen. Vraag om een gastenlijst en onderzoek vooraf wie het zijn. En ik ga na met wie ik het leuk zou vinden iets samen te doen. Mits er een klik is natuurlijk. Want dat vergeten we soms. Vraag je altijd of of je het leuk vindt met die persoon.

Dat is niet altijd makkelijk. Je buik zou wel signalen afgeven?
Helaas, het buikgevoel laat je in de steek vaak. De maag is niet een heel subtiel orgaan. Alleen wanneer het duidelijk is dat we op het punt staan te worden opgelicht, neemt ze die boodschap op en geeft ze die door.
Als het niet duidelijk is dat we voor de gek worden gehouden, laat onze maag misschien helemaal niets merken. Dan moet je op zoek gaan naar andere aanwijzingen.
Dan moet je goed ingeprent hebben met welk type mens je graag zaken doet. Dat moet glashelder voor je zijn. Dan wordt het netwerken een stuk simpeler.

Als ik iemand aanbeveel, moet ik wel weten wat die persoon precies doet, en ook of hij/zij het ‘goed’ doet. Dat weet je natuurlijk niet altijd. Dat zeg ik er ook altijd bij als ik het werk van mensen niet zelf heb ervaren. Dat voorkomt dat ik word afgerekend op hun kwaliteit.

En natuurlijk bereid ik mij altijd voor door te plannen wat ik aantrek. En ik kom met een positieve mindset en lekker ontspannen en op tijd aan. Want een eerste indruk is erg belangrijk. Een verkeerde eerste indruk kost minimaal 6 nieuwe ontmoetingen om dat weer ‘recht te trekken’. Dat is zonde van je energie.

PS Dit plaatje past niet precies bij dit onderwerp. Maar ik vond het zo’n leuk beeld. Mensen die je vastklampen omdat je de enige bent die ze kennen. Of ben jij zelf zo’n klamper?
Daarvoor volgende keer meer.


Sta je rood of positief

Stephen Covey heeft het in zijn boek ‘the 7 habits of highly effective people’ over een emotionele bankrekening. 
Als je mensen iets geeft ‘stort’ je. Als mensen ‘nemen’ gaat er iets af. 
De bedoeling is natuurlijk dat je positief staat op banksaldo van je netwerk. Veel mensen staan ROOD op de emotionele bankrekening van hun netwerk. En net zoals bij de bank, kan dat aardig in de papieren lopen. Want we houden onbewust van alles bij hoe het ‘zit’ met het saldo. We wegen alles.

Wat zijn de 6 stortingen en opnames volgens Covey?  

1.    De ander echt willen begrijpen. Dit betekent aandachtig luisteren naar wat de ander zegt en je inleven in hoe die ander zich voelt.  Over luisteren ga ik een ander blog schrijven. Maar vaak luisteren mensen selectief. En onthouden ze flarden van wat je vertelt. 
Hoe vaak heb ik wel niet heb moeten vertellen hoeveel kinderen ik heb aan iemand die ik al vijf keer heb ontmoet ? Niet handig voor het emotionele banksaldo van diegene… 

2.    Het houden van je woord. Je beloftes nakomen is superbelangrijk bij het storten op de emotionele bankrekening. Je laat de ander weten dat je betrouwbaar bent en op jou kan rekenen. We zijn allemaal mensen en dingen gebeuren. Maar communiceer direct als je je belofte niet kunt nakomen. 
Wees ook voorzichtig met het maken van beloftes. Hoe klein of groot die belofte ook is.  Mensen onthouden het.
Je maakt helemaal geen belofte of verbreekt die? Je emotionele banksaldo gaat linea recta diep in de min.

3.    Het managen van verwachtingen.
Zorg dat verwachtingen helder en eenduidig zijn. En laat niets aan het toeval over.  
Soms hebben mensen verwachtingen van je en je voelt dat dat niet helemaal klopt. Dan moet je direct klip en klaar gaan zijn. Zo stort je op de emotionele bankrekening. 
Laat je onduidelijke verwachtingen voortbestaan? Wees je ervan bewust dat je dan weer van je emotionele bankrekening opneemt.  

4.    Kleine aardige dingen doen, vriendelijk zijn.
In het kleine eren we anderen en tonen we respect. Iets aardigs zeggen of doen wat je niet verwacht had: het zijn dingen die vertrouwen creeëren. Aardig en vriendelijk zijn is overigens iets anders dan valse complimenten geven. Mensen ‘ruiken’ het van verre als dat het geval is. Onechtheid. Ik ben er allergisch voor.  
Hieronder valt ook hoe je je gedraagt in het ‘openbaar’. Kijk even naar wat er vandaag gebeurd is met de Diemense wethouder op een terras in Amsterdam gisteren.  Zijn emotionele bankaccount bij grote groepen mensen is naar een dieptepunt gezakt. Hij zal heel wat moeten storten wil hij weer betrouwbaar kunnen zijn. 

5.    Persoonlijke Integriteit.
Wees loyaal aan de mensen die er niet zijn. Roddel is het grootste kankergezwel in organisaties en netwerken. Praat over mensen alsof ze er zijn. En positief, ook al ben je kritisch.
Als je negatief praat over mensen die er niet zijn, dan weet degene met wie je praat, dat hij/zij hetzelfde zal doen over jou. Wanneer jij er niet bent. Je emotionele banksaldo gaat naar beneden.

Bedriegerij is natuurlijk het schadelijkst voor je emotionele banksaldo. Wanneer je bedrogen bent of wordt, of je bedriegt mensen, gaat je emotionele banksaldo, hoe hoog het ook was,, direct naar de min. 

6.    Je excuseren en dingen vergeven.
We maken allemaal fouten. Dus je ronduit excuseren is dan wat er te doen is. Niet makkelijk. Trots weerhoudt ons vaak. 
Ik heb eens gewerkt met iemand die er trots op was nooit excuses te maken. Eigenlijk wist ik al hoe het zat met die persoon. Maar toen hij dat zei viel hij voor mij door het ijs. En wilde ik nooit meer met hem samenwerken. 

Overigens, de ontvanger bepaalt altijd of iets een opname of een storting is. Hoe klein een handeling kan zijn die je doet, het is de ontvanger die bepaalt hoeveel er gestort of opgenomen wordt op de emotionele bankrekening.

 

En dan nu de HAMVRAAG:
Sta jij positief of negatief op je emotionele bankrekening van  jouw netwerk?
En weet je met wie? 

Kijk even naar
dit filmpje. Wordt een en ander nog even leuk uitgelegd.

             

 

Dus daarom kopen mensen niet bij je?

duy-pham-704498-unsplash.jpg

Netwerken is niet verkopen. Netwerken is je netwerk goed onderhouden. En echte belangstelling hebben voor wat iemand drijft. Connecties bouwen. En mensen aan elkaar introduceren. Bruggetjes leggen. Een netwerk van mensen opbouwen die dezelfde waarden en normen delen. Dat maakt het samenwerken allemaal veel makkelijker.

Netwerken begint er natuurlijk mee dat je elkaar aardig vindt en iets gunt.
Maar netwerken next level gaat verder dan elkaar aardig vinden en interesse hebben voor elkaars zakelijke zaken. In de fase erna komt er vanuit een zelfbetrokkenheid een betrokkenheid op de ander. Het contact loopt zo lekker dat je vanzelfsprekend aan de ander denkt en weet waarbij je hem of haar kunt inschakelen. Een fase waarbij je andere mensen aan hem of haar koppelt.
Vanuit zelfbetrokkenheid naren fase waar je vanzelfsprekend op een ander betrokken bent.

De meeste mensen blijven steken op zelfbetrokkenheid. Me, myself and I.
Echte belangstelling leren onderscheiden van geveinsde belangstelling? Ook dat kun je leren.
En andersom ook.
Echt belangstelling voor een ander hebben kun je leren.
Check:
Welke oplossing hebben de belangrijkste 10 klanten in jouw omgeving het dringendst nodig?
Hoe goed ken je de belangrijkste klanten? In hoeverre heb je daar echte belangstelling voor?

Ik heb het netwerkertrainers in een bepaalde tak van sport letterlijk horen zeggen. Er is maar één doel van netwerken: omzet. “Your money in my pocket.” En : “if you are not for me, you are against me.” Old school selling. Ik heb die persoon nooit meer kunnen vertrouwen. Het eigenbelang droop er vanaf.
In netwerken gaat het niet om jou. Maar om de ander.

En nogmaals: netwerken is niet verkopen.
In het netwerken zie ik ook veel mensen direct een oplossing bij mensen onder de neus duwen. Zichzelf pitchen of hun product. “Verkopen, verkopen verkopen.” Zonder dat ze weten of degene die ze spreken wel zit te wachten op jouw product of dienst.
Als je in een gesprek over jezelf praat en wat je doet, kijk dan eerst of er verder gevraagd wordt.
Of er überhaupt belangstelling is.
Soms stokt het gesprek dan. Let it be.
Vraag vooral naar de ander. En vraag door.
En kom niet een paar minuten erna toch weer met ‘jouw’ verhaal. Dat is stalken in de conversatie. Ze onthouden het toch niet en vinden je alleen maar bijzonder irritant. Al blijven ze beleefd…..

Overigens: als mensen niet bij je kopen -dus nádat je een netwerk hebt opgebouwd:)!-, doen ze dat omdat ze jouw oplossing niet willen. Simpel. Het niet nodig hebben. Of niet willen. Om allerlei redenen.

Maar misschien ook omdat ze een of meerdere bezwaren hebben. Ze twijfelen.
Dan gaat het erom om die bezwaren een voor een weg te nemen.
Tijd en geld bijvoorbeeld.
Veiligheid van betalen.
Bezwaren van het product/dienst.
Elk product heeft bezwaren. Ken die en wind er geen doekjes om.

Goed nadenken en je inleven in de bezwaren is waar het om gaat. Pak elk bezwaar aan. Hoe klein ook.

Maar doet dat pas nádat je een netwerk hebt opgebouwd. Netwerken en verkopen. Haal het niet door elkaar.

En ga vooral nu eens na of je werkelijk weet waar de 10 belangrijkste contacten die je hebt daadwerkelijk op uit zijn.
Want hoe goed ken je je netwerk werkelijk?


Minder Managen Moet

cowomen-1450082-unsplash.jpg

Ik heb met een aantal leiders gewerkt. Sommige leiders dachten dat ze leiders waren, maar waren in feite managers. Het ergste soort. Dan pakken verstandige mensen hun biezen. Ik heb het meerdere keren gedaan in mijn leven.
En andersom bestaat natuurlijk ook. Sommige managers dénken dat ze leiders zijn, maar zijn vooral managers. Daar valt nog mee te leven, die liet ik maar in de waan.

Als je als zelfstandig ondernemer je bedrijf wilt laten groeien, moet je zowel een leider als een manager zijn. Daarom is zelfstandig ondernemerschap ook zo leuk. Het biedt alle kansen te groeien.
Het valt mij echter op dat vooral vrouwen zich als zelfstandig ondernemer profileren met het managen van het een of ander.
Het managen van social media.
Het managen van financiën.
Het managen van HR-beleid.
Het managen van je agenda.
Of het bieden van een of ander handig product.
Het zijn vooral vrouwen die in het ‘doen’ zitten.

Ook in grote(re)bedrijven belanden vrouwen vaker dan mannen in niet-leidinggevende functies. Dat wil zeggen, op het gebied van het uitvoeren van taken, samen met anderen.
Kijk maar even naar dit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Of kijk even naar de voorbeelden uit de schoolexamens Economie van de afgelopen twee jaar.
Vrouwen hadden in alle examenvoorbeelden vooral managementfuncties.

Schermafbeelding 2019-06-17 om 13.48.17.png


Maar nog even over leiderschap.
Een goede leider concentreert zich meer op mensen dan op het werk. Ze zorgen dat mensen kunnen groeien, en buiten de gebaande paden durven te gaan. Leiders zorgen ervoor dat mensen in de organisatie hun eigen oplossingen gaan zoeken. En niet de ‘monkey on the  shoulder’ – het probleem-  bij het leiderschap neerleggen. 
Uit ervaring weet ik hoe dat niet moest en hoe dodelijk vermoeiend het is voor iedereen de problemen op te lossen. Door ervaring wijs geworden dus.
Een leider is vooral transformationeel bezig. Zet vooral ook zijn netwerk effectief in. En inspireert dat netwerk met hart en ziel te werken aan een (gezamenlijk) doel.

De manager daarentegen concentreert zich meer op werk dan op mensen en opereert binnen gevestigde patronen en systemen. Managers krijgen de klus geklaard door het werk van anderen te sturen en te realiseren. Een manager is transactioneel bezig, zorgt dat taken gedaan worden, en concentreert zich op de systemen en procedures die moeten kloppen.

Leiderschap zonder management is niet handig overigens.
Maar waarom zijn vooral vrouwen aan het managen?
En management zonder leiderschap is ook fataal voor je eigen onderneming.
Mensen raken stuurloos.

Hoe zie jij jezelf? Als manager of als leider?
Wil jij ook groeien vanuit management naar leiderschap?

Wil je je beter profileren met je eigen bedrijf en jouw persoonlijke kwaliteiten?
Je wilt toch niet blijven hangen op de skills en diensten, de taken die je verricht voor een ander, het bieden van praktische oplossingen?

Ik nodig je uit te groeien.
In je communicatieskills met je netwerk.
In jezelf presenteren vanuit visie en strategie voor wat je te bieden hebt.
Als leider.
Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.
In het najaar heb ik een mooi programma voor je.

'Gewoon'. Alsjeblieft, schrap het!

The more technique you have the less you have to worry about it.

Dit filmpje zag ik net voorbij komen. Picasso aan het werk. Geniaal natuurlijk. Het lijkt zo natuurlijk, zo gewoon te gaan. Een verbluffend talent, uiteraard. Maar ook met een zinderende techniek.

Vaak denken we dat we ‘gewoon’ onszelf moeten zijn. ‘Gewoon’ moeten zeggen wat we te zeggen hebben. ‘Gewoon’ even iets opschrijven. ‘Gewoon’ uit het hart.
(Dat laatste is overigens erg gevaarlijk. Alsof je hart je niet kan misleiden omdat je verstand alles wel rechtvaardigt. Maar dat terzijde.)

Gewoon is een heel gewoon Nederlands woord. Waar we veel waarde aan hechten. Misschien omdat we van water ‘gewoon’ land hebben gemaakt? Gewoon.
Maar ‘gewoon’ wat schilderen’ of ‘gewoon’ wat zeggen.
Het wordt er niet geniaal van. Dat werk hang je gewoon aan de muur van je kamer. Gewoon geniale kunst van mijn zoon. Wat mij ontroert. Ik vind het prachtig. Natuurlijk, maar ik ben zijn moeder.

Schermafbeelding 2019-06-12 om 09.25.14.png


Maar als je ‘gewoon’ anderen wilt bereiken. Effectief. Met taal. Met spreken. Met tekst. Met beeld.
Dan zul je wat techniek moeten leren. En zul je moeten investeren. In jezelf.
Pas dán kun je de techniek weglaten. En ‘gewoon’ wat schilderen.
Zoals Picasso geniaal laat zien. Anders blijft je bereik zeer beperkt. En bereik je met jouw boodschap en wat je te zeggen hebt in de wereld een paar mensen. Net zoals de kunstwerkjes van mijn zoon. Hangend naast het bureau van mijn computer.

Investeren in jezelf loont. Lees mijn blog van gisteren nog maar even.

Held. Heldin. Heldinnest.

Schermafbeelding 2019-06-10 om 16.12.23.png

Met dikke tranen kwam ik uit de donkere bioscoopzaal toen ik ‘Joy’ -het filmpje van mijn homepage – had gezien. Ik was met een oude vriendin en daar weer een kennis van.
En het gekke, zij waren totaal niet ontroerd.  
Het moet je maar net raken, een vrouw die doorgaat haar droom waar te maken.  
Daarom een waarschuwing vooraf: als je geen ambitie hebt, geen struggle om je verhaal te vertellen, of alles wel zozo vindt en lekker comfortabel, kijk dan vooral niet. En lees dit stukje niet. Stop hier.

‘Joy’ is een heldenverhaal van een vrouw. Die niet alleen erop uit is haar talenten te verzilveren, maar ook nog privé het nodige te verhapstukken heeft. Deze dubbele druk is bepalend voor het verloop van het heldenverhaal. Want klassieke theorieën over het heldenverhaal, zoals van Joseph Campbell, zijn wat eendimensionaler vaak… ;) Maureen Murdock schreef hierover al in 1990 in haar boek ‘The heroine’s journey’. Het belangrijkste verschil tussen een masculiene versus een feminiene held: de vrouwelijke hoofdpersoon moet niet alleen ‘de wereld redden’ maar ook een veelkoppige interne strijd voeren. In een vooral masculiene wereld. 

Het heldinnenverhaal is gecompliceerder en heldinnen voeren vaak een strijd op meerdere terreinen.
Joy Mangano is zo’n heldin die een strijd voerde op vele fronten: thuis, op het werk, in haar familie en met haar ambitie. En ze bleef doorgaan, gaf niet op. Ondanks haar schoonmoeder, haar zus, de driedubbele hypotheek op haar huis, haar idiote moeder die de dag doorbracht met soaps kijken. En
ondanks vele adviezen van uiteraard talloze deskundige mannen, onder andere over hoe ze zich moest presenteren toen ze uiteindelijk haar uitvinding op TellSell kon verkopen. En hoe de verkoop toen… Nee ik ga het niet verklappen.
Wat dat betreft had ze nog een advies kunnen aannemen van een andere heldin uit een ander tijdperk en milieu: Katherine Graham, de vrouwelijke hoofdredacteur van de krant The Washington Post, subliem gespeeld door Meryl Streep: “Ik vroeg om je advies, niet om je goedkeuring.”  
Ook een prachtfilm trouwens, over een vrouw die tegen wil en dank hoofdredacteur werd en tegen de adviezen van de hele directie van de krant en raad van advies inging en besloot geheimen rond de Vietnamoorlog tóch te publiceren. 
Ik quote Katherine tegenwoordig meermalen.
Vooral tegen mijn aardigste lieve Maarten. Op een aardige toon natuurlijk.J

Waargebeurd
De strijd van Joy was geen imaginaire strijd. Maar waargebeurd. Dat maakt het altijd net leuker voor mij. Net als die van Katherine Graham. Want we kunnen van alles verzinnen, de waarheid maakt het net aantrekkelijker voor mij. En is vaak dramatischer dan je kunt bedenken.
Ik schrijf ik nu ook het levensverhaal van vrouw dat eind september verschijnt. Waargebeurd. Dramatisch. Als ik het verzonnen zou hebben zou je het niet geloofd hebben. 

Doorgaan 
Dat Joy vooral door haar familie -zus en vader- werd bekritiseerd maakt het ook net dramatischer. Wat mij betreft gaat Joy over doorgaan. Je droom volgen. Je niet laten ontmoedigen door wat voor stenen naar je hoofd gegooid worden, vooral door je naasten of mensen waarvan je dacht dat het je naasten zijn. Over lopen op water.
En over leren. Want om je doel te veroveren moet een vrouw óók zichzelf en haar omgeving overwinnen. Vooral je de mensen die zeggen ‘doe toch normaal’, of ‘dat weet ik allemaal’. Dat laatste is voor mij de dood in de pot. Want jezelf ontwikkelen houdt nooit op. Misschien wel typisch vrouwelijk, ik moet er nog even Murdock op naslaan.:) Maar niettemin vind ik het heerlijk. Ook omdat ik mij nooit neerleg bij de status quo. 

Status quo
Als jij dat ook niet wilt, en verder wilt komen, op jouw verhaal, jouw presentatie, jouw manier met verbinden, hou dan mijn blog en site in de gaten. In september/oktober heb ik iets moois voor je in het verschiet. En schrijf je in op mijn nieuwsbrief.
Want als jij wilt leren hoe je je beter kunt presenteren, beter je verhaal kunt vertellen, beter wilt verbinden met de mensen die belangrijk zijn voor jouw onderneming, dan help ik je graag. 
Vanuit mijn eigen ‘journey’ en mijn ervaring in het vertellen en schrijven van verhalen en verbinden van mensen. Want als je het zelf niet hebt ervaren en doorleefd, kun je het niet doorgeven. 

Hoeveel uren verspil jij?

Schermafbeelding 2019-06-10 om 15.59.10.png

Voor mensen in hun eigen gecapitonneerde safe space van het eigen gelijk is Jordan Peterson een No Go. Geweerd van Universiteit Groningen bijvoorbeeld. 
Omdat hij er gedachten op nahoudt die niet passen binnen het progressieve narratief. 

Ik hou van mensen die je gedachten uitdagen. En dat doet-ie:) 
Niet met dit filmpje per se, maar het doet je wel even nadenken. 

Volgens Peterson verspillen we letterlijk onze tijd.
Het maken van het verschil is een bewuste handeling, waar je wel of niet voor kunt kiezen.
Wat wordt het voor jou?

Don’t waste the opportunities that are in front of you