Dus daarom kopen mensen niet bij je?

duy-pham-704498-unsplash.jpg

Netwerken is niet verkopen. Netwerken is je netwerk goed onderhouden. En echte belangstelling hebben voor wat iemand drijft. Connecties bouwen. En mensen aan elkaar introduceren. Bruggetjes leggen. Een netwerk van mensen opbouwen die dezelfde waarden en normen delen. Dat maakt het samenwerken allemaal veel makkelijker.

Netwerken begint er natuurlijk mee dat je elkaar aardig vindt en iets gunt.
Maar netwerken next level gaat verder dan elkaar aardig vinden en interesse hebben voor elkaars zakelijke zaken. In de fase erna komt er vanuit een zelfbetrokkenheid een betrokkenheid op de ander. Het contact loopt zo lekker dat je vanzelfsprekend aan de ander denkt en weet waarbij je hem of haar kunt inschakelen. Een fase waarbij je andere mensen aan hem of haar koppelt.
Vanuit zelfbetrokkenheid naren fase waar je vanzelfsprekend op een ander betrokken bent.

De meeste mensen blijven steken op zelfbetrokkenheid. Me, myself and I.
Echte belangstelling leren onderscheiden van geveinsde belangstelling? Ook dat kun je leren.
En andersom ook.
Echt belangstelling voor een ander hebben kun je leren.
Check:
Welke oplossing hebben de belangrijkste 10 klanten in jouw omgeving het dringendst nodig?
Hoe goed ken je de belangrijkste klanten? In hoeverre heb je daar echte belangstelling voor?

Ik heb het netwerkertrainers in een bepaalde tak van sport letterlijk horen zeggen. Er is maar één doel van netwerken: omzet. “Your money in my pocket.” En : “if you are not for me, you are against me.” Old school selling. Ik heb die persoon nooit meer kunnen vertrouwen. Het eigenbelang droop er vanaf.
In netwerken gaat het niet om jou. Maar om de ander.

En nogmaals: netwerken is niet verkopen.
In het netwerken zie ik ook veel mensen direct een oplossing bij mensen onder de neus duwen. Zichzelf pitchen of hun product. “Verkopen, verkopen verkopen.” Zonder dat ze weten of degene die ze spreken wel zit te wachten op jouw product of dienst.
Als je in een gesprek over jezelf praat en wat je doet, kijk dan eerst of er verder gevraagd wordt.
Of er überhaupt belangstelling is.
Soms stokt het gesprek dan. Let it be.
Vraag vooral naar de ander. En vraag door.
En kom niet een paar minuten erna toch weer met ‘jouw’ verhaal. Dat is stalken in de conversatie. Ze onthouden het toch niet en vinden je alleen maar bijzonder irritant. Al blijven ze beleefd…..

Overigens: als mensen niet bij je kopen -dus nádat je een netwerk hebt opgebouwd:)!-, doen ze dat omdat ze jouw oplossing niet willen. Simpel. Het niet nodig hebben. Of niet willen. Om allerlei redenen.

Maar misschien ook omdat ze een of meerdere bezwaren hebben. Ze twijfelen.
Dan gaat het erom om die bezwaren een voor een weg te nemen.
Tijd en geld bijvoorbeeld.
Veiligheid van betalen.
Bezwaren van het product/dienst.
Elk product heeft bezwaren. Ken die en wind er geen doekjes om.

Goed nadenken en je inleven in de bezwaren is waar het om gaat. Pak elk bezwaar aan. Hoe klein ook.

Maar doet dat pas nádat je een netwerk hebt opgebouwd. Netwerken en verkopen. Haal het niet door elkaar.

En ga vooral nu eens na of je werkelijk weet waar de 10 belangrijkste contacten die je hebt daadwerkelijk op uit zijn.
Want hoe goed ken je je netwerk werkelijk?