Sta je rood of positief

Stephen Covey heeft het in zijn boek ‘the 7 habits of highly effective people’ over een emotionele bankrekening. 
Als je mensen iets geeft ‘stort’ je. Als mensen ‘nemen’ gaat er iets af. 
De bedoeling is natuurlijk dat je positief staat op banksaldo van je netwerk. Veel mensen staan ROOD op de emotionele bankrekening van hun netwerk. En net zoals bij de bank, kan dat aardig in de papieren lopen. Want we houden onbewust van alles bij hoe het ‘zit’ met het saldo. We wegen alles.

Wat zijn de 6 stortingen en opnames volgens Covey?  

1.    De ander echt willen begrijpen. Dit betekent aandachtig luisteren naar wat de ander zegt en je inleven in hoe die ander zich voelt.  Over luisteren ga ik een ander blog schrijven. Maar vaak luisteren mensen selectief. En onthouden ze flarden van wat je vertelt. 
Hoe vaak heb ik wel niet heb moeten vertellen hoeveel kinderen ik heb aan iemand die ik al vijf keer heb ontmoet ? Niet handig voor het emotionele banksaldo van diegene… 

2.    Het houden van je woord. Je beloftes nakomen is superbelangrijk bij het storten op de emotionele bankrekening. Je laat de ander weten dat je betrouwbaar bent en op jou kan rekenen. We zijn allemaal mensen en dingen gebeuren. Maar communiceer direct als je je belofte niet kunt nakomen. 
Wees ook voorzichtig met het maken van beloftes. Hoe klein of groot die belofte ook is.  Mensen onthouden het.
Je maakt helemaal geen belofte of verbreekt die? Je emotionele banksaldo gaat linea recta diep in de min.

3.    Het managen van verwachtingen.
Zorg dat verwachtingen helder en eenduidig zijn. En laat niets aan het toeval over.  
Soms hebben mensen verwachtingen van je en je voelt dat dat niet helemaal klopt. Dan moet je direct klip en klaar gaan zijn. Zo stort je op de emotionele bankrekening. 
Laat je onduidelijke verwachtingen voortbestaan? Wees je ervan bewust dat je dan weer van je emotionele bankrekening opneemt.  

4.    Kleine aardige dingen doen, vriendelijk zijn.
In het kleine eren we anderen en tonen we respect. Iets aardigs zeggen of doen wat je niet verwacht had: het zijn dingen die vertrouwen creeëren. Aardig en vriendelijk zijn is overigens iets anders dan valse complimenten geven. Mensen ‘ruiken’ het van verre als dat het geval is. Onechtheid. Ik ben er allergisch voor.  
Hieronder valt ook hoe je je gedraagt in het ‘openbaar’. Kijk even naar wat er vandaag gebeurd is met de Diemense wethouder op een terras in Amsterdam gisteren.  Zijn emotionele bankaccount bij grote groepen mensen is naar een dieptepunt gezakt. Hij zal heel wat moeten storten wil hij weer betrouwbaar kunnen zijn. 

5.    Persoonlijke Integriteit.
Wees loyaal aan de mensen die er niet zijn. Roddel is het grootste kankergezwel in organisaties en netwerken. Praat over mensen alsof ze er zijn. En positief, ook al ben je kritisch.
Als je negatief praat over mensen die er niet zijn, dan weet degene met wie je praat, dat hij/zij hetzelfde zal doen over jou. Wanneer jij er niet bent. Je emotionele banksaldo gaat naar beneden.

Bedriegerij is natuurlijk het schadelijkst voor je emotionele banksaldo. Wanneer je bedrogen bent of wordt, of je bedriegt mensen, gaat je emotionele banksaldo, hoe hoog het ook was,, direct naar de min. 

6.    Je excuseren en dingen vergeven.
We maken allemaal fouten. Dus je ronduit excuseren is dan wat er te doen is. Niet makkelijk. Trots weerhoudt ons vaak. 
Ik heb eens gewerkt met iemand die er trots op was nooit excuses te maken. Eigenlijk wist ik al hoe het zat met die persoon. Maar toen hij dat zei viel hij voor mij door het ijs. En wilde ik nooit meer met hem samenwerken. 

Overigens, de ontvanger bepaalt altijd of iets een opname of een storting is. Hoe klein een handeling kan zijn die je doet, het is de ontvanger die bepaalt hoeveel er gestort of opgenomen wordt op de emotionele bankrekening.

 

En dan nu de HAMVRAAG:
Sta jij positief of negatief op je emotionele bankrekening van  jouw netwerk?
En weet je met wie? 

Kijk even naar
dit filmpje. Wordt een en ander nog even leuk uitgelegd.