Welke boodschap stuur jij in 2019 de wereld in over jouw vakgebied?

5 minuten lezen

Je kunt bij het bloggen rekening houden met actualiteit. Actualiteit lijkt eendimensionaal. Dat is het niet. Je hebt acute actualiteit, gecreëerde en terugkerende actualiteit.

Acute actualiteit
Je kunt natuurlijk inspelen op actualiteit.
Maar hou jij zelf goed in de gaten wanneer er om jouw deskundigheid gevraagd wordt?
En weet je wanneer je direct moet inspelen? Kun je het dan ter plekke goed formuleren en neerzetten? Want snelheid is dan altijd geboden.

Ik kan het voor je doen en met je kijken wanneer je moet inhaken. Of nog beter, een basistekst voor je schrijven dit klaar ligt voor het geval dat.
Want wordt het niet tijd dat je in 2019 een stuk hebt waar je jouw visie op de markt en vakgebied neer zet?

Hoe heerlijk is het als je in de krant staat als expert?
Zo’n nieuwsbericht kun je gelijk mooi gebruiken in je nieuwsbrief en alle communicatie met je prospects! Wees voorbereid en wees niet bang om met een opinie te komen.
Je weet misschien nu al waar je in 2019 een opinie over zou willen formuleren?
Wat zit je dwars in jouw vakgebied? Wat wil je anders?
Ik kan het voor je schrijven. Ik heb het twintig jaar lang gedaan voor bedrijven waar ik voor werkte. En nog steeds schrijf ik opiniestukken naar kranten en tv en weet ik media-aandacht te genereren. Zo was ik recentelijk voor de groep “20.000 zwangeren zijn het wachten beu” in het nieuws en heb ik gezorgd dat wij veel media-aandacht en politieke aandacht kregen. Waarmee het ministerie van Sociale Zaken na 12 jaar van een beleidsbesluit een uitvoeringsmaatregel maakte.

Maar je kunt ook actualiteit creëeren.
Ik heb gewerkt bij een instituut voor Emancipatie. Het heette toen Aletta. Die naam smaakt naar meer. Omstreeks internationale vrouwendag heb ik 100 vrouwen die Aletta heten naar de Rijksuniversiteit Groningen gehaald, de universiteit waar Aletta Jacobs als eerste vrouw van Nederland afstudeerde als arts. Daarmee haalden we veel publiciteit en creëerden we
Ik heb ook een prijs gecreeërd, de Aletta van Nu prijs, voor jonge rolmodellen. Want de Aletta Jacobs prijs was leuk maar alleen voor vrouwen die al een carrière achter de rug hebben.
Is er al een prijs in jouw branche en hoe kun je daarbij aansluiten?

En, als je durft, kun je natuurlijk een grap bedenken. Rond 1 april. Moet je het wel zeer serieus aanpakken. Ik heb het een paar keer gedaan. De mooiste was het overhandigen van verbrande BH’s van Dolle Mina’s aan het archief van Aletta. Allerlei persbureaus, ook internationaal kwamen er op af. Ik heb toen wel even de journalisten uit hun droom moeten halen, want op de dag zelf had men nog steeds niet door dat het een grap was. Mooie gratis publiciteit. Wie wil dat nu niet?

En is er in jouw vakgebied al een “Dag van…” ?
Elke dag staat tegenwoordig wel in het teken van iets, de mogelijkheden zijn onuitputtelijk.
Daar kun je mooi op inspelen. Of zelf iets verzinnen natuurlijk. Creëeren dus.
Iets meer werk is een onderzoek laten uitvoeren of een enquête. Het geeft mooie feiten waarmee je een blog en nieuws mee kunt maken. Grote bedrijven doen het met de regelmaat van de klok. Een onderzoek onder 1000 mensen is al mooi om veel publiciteit mee te halen. Ik ken zzp’ers die hier heel succesvol in waren.

Terugkerende actualiteit
Elk kalenderjaar heeft ook in jouw vakgebied een zekere vorm van 'terugkerende' actualiteit. Denk gewoon aan de kalender: 1 januari, Valentijnsdag, carnaval, zomervakantie, WK-voetbal, Olympische spelen. Je kunt dingen plannen en erop inspelen.
Maar er zijn ook dingen die inhoudelijker zijn.
Heb jij al eens iets gezegd over jouw expertise in verband met Prinsjesdag?
Of over nieuwe wetgeving die op de loer ligt voor jouw vakgebied?
Content moet je plannen. Ik kan een contentkalender met je maken.

WAT DOE JIJ IN 2019?
Welke actualiteit speelt er in jouw vakgebied in 2019? Welke trends zijn er?
En speel je daar al slim op in met je publicaties en blogs?
By the way, weet je trouwens welke blogs het meest gelezen worden in jouw branche?
En nog belangrijker, heb je al een contentkalender of doe je maar wat als het je uitkomt?

Wil je het goed aanpakken dit jaar, neem dan eens contact op. Ik brainstorm graag met je.